fbpx

Srážka osobního automobilu s cyklistou

Nadstandardní ošetřovné pro pana Josefa. Odškodnění cyklisty bez helmy však nemusí být stoprocentní

Cyklisté patří mezi běžné účastníky silničního provozu a dopravní nehody se bohužel nevyhýbají ani jim. Pana Josefa srazil řidič osobního automobilu a způsobil mu několik poranění, se kterými se léčil tři měsíce. Oslovila nás dcera poškozeného, paní Lenka. Jak jsme jim v případu pomohli?

Pan Josef již oslavil osmdesáté narozeniny, ale stále je velmi aktivní. Při jedné z jeho pravidelných vyjížděk na kole ho srazilo auto. Jeho řidič pana Josefa, který jel po hlavní silnici, přehlédl a nedal mu přednost při odbočování vlevo. Automobil cyklistu zachytil pravým bokem a zapříčinil jeho pád z kola.

 

Vážné dopravní nehody s cyklisty: Malý pohled do statistiky

Cyklisté, kteří se pohybují mezi motorovými vozidly, jsou ohroženi zejména z důvodu, že nejsou chráněni vrstvou oceli a vzduchových polštářů, a dopravní nehoda pro ně tak může skončit fatálními následky – vážným zraněním či smrtí.

Při pohledu do statistik můžeme zjistit, že v roce 2020 bylo při dopravních nehodách usmrceno 460 osob a z toho 40 cyklistů. Vážně zraněných jich pak bylo 284, a to z celkového počtu 1 807 vážně zraněných osob při dopravní nehodě.

Pan Josef měl – jak se říká – štěstí v neštěstí. Pohmožděniny, které utrpěl v dolní části zad, na levé straně celého těla a na hlavě, se obešly bez trvalých následků. Po celou dobu o něj pečovala dcera Lenka, se kterou jsme řešili všechny potřebné kroky při jednání s pojišťovnou.

Odškodnění po dopravní nehodě pana Josefa

Uplatněné nároky

Částka

BOLESTNÉ

28 476 Kč

ZNALECKÝ POSUDEK

2 000 Kč

CESTOVNÉ

508 Kč

OŠETŘOVNÉ

37 240 Kč

CELKEM

68 224 Kč

Za viníka nehody byl dle protokolu ČR a následně i v trestním stíhání označen řidič osobního automobilu a nároky byly tedy uplatněny z jeho povinného ručení. Dcera pana Josefa se na nás obrátila hned poté, co začala nehodu svého otce řešit. Tato skutečnost pomohla k rychlému výsledku, se kterým byli oba spokojeni.

Odškodnění cyklisty bez přilby a krácení pojistného plnění

Pan Josef nebyl ve svém věku zvyklý používat cyklistickou přilbu a neměl ji tedy ani při dané nehodě. Pojišťovna v jeho případě tuto skutečnost neřešila a pojistné plnění žádným způsobem nekrátila. To ovšem není pravidlem.

Ačkoli se zákonná povinnost používat ochrannou přilbu vztahuje pouze na cyklisty mladší 18 let, některé pojišťovny k její absenci u dospělých účastníků dopravní nehody přistupují „po svém“.

Nepoužití helmy při jízdě na kole mohou označit za takzvané porušení prevenční povinnosti dle občanského zákoníku (dříve ustanovení § 415, nyní ust. § 2900) a za okolnost zakládající spoluvinu na vzniku újmy, respektive zvětšení škodlivého následku (tedy újmy poškozeného).

Z těchto důvodu pak následně poškozeným krátí pojistné plnění. V minulých letech se na stranu pojišťoven v několika rozsudcích postavil i Nejvyšší soud ČR.

Nicméně je potřeba dodat, že soudy mají povinnost v konkrétním případě vždy posoudit individuálně, na kolik se nepoužití přilby podílelo na následcích zranění. Rozhodnutí Nejvyššího soudu tak nelze aplikovat zcela automaticky, ačkoliv nám poskytuje návod, jakým by měly soudy ve skutkově podobných věcech do budoucna rozhodovat.

Z výše uvedených důvodů a zejména také s ohledem na vlastní bezpečnost a ochranu zdraví i života lze však použití ochranné přilby doporučit všem cyklistům bez ohledu na to, že jim zákon od určitého věku tuto povinnost neukládá.

Odškodnění cyklisty bez přilby a krácení pojistného plnění

Pan Josef nebyl ve svém věku zvyklý používat cyklistickou přilbu a neměl ji tedy ani při dané nehodě. Pojišťovna v jeho případě tuto skutečnost neřešila a pojistné plnění žádným způsobem nekrátila. To ovšem není pravidlem.

Ačkoli se zákonná povinnost používat ochrannou přilbu vztahuje pouze na cyklisty mladší 18 let, některé pojišťovny k její absenci u dospělých účastníků dopravní nehody přistupují „po svém“.

Nepoužití helmy při jízdě na kole mohou označit za takzvané porušení prevenční povinnosti dle občanského zákoníku (dříve ustanovení § 415, nyní ust. § 2900) a za okolnost zakládající spoluvinu na vzniku újmy, respektive zvětšení škodlivého následku (tedy újmy poškozeného).

Z těchto důvodu pak následně poškozeným krátí pojistné plnění. V minulých letech se na stranu pojišťoven v několika rozsudcích postavil i Nejvyšší soud ČR.

Nicméně je potřeba dodat, že soudy mají povinnost v konkrétním případě vždy posoudit individuálně, na kolik se nepoužití přilby podílelo na následcích zranění. Rozhodnutí Nejvyššího soudu tak nelze aplikovat zcela automaticky, ačkoliv nám poskytuje návod, jakým by měly soudy ve skutkově podobných věcech do budoucna rozhodovat.

Z výše uvedených důvodů a zejména také s ohledem na vlastní bezpečnost a ochranu zdraví i života lze však použití ochranné přilby doporučit všem cyklistům bez ohledu na to, že jim zákon od určitého věku tuto povinnost neukládá.

Zdroj: EUCS – Mgr. Lenka Šimková, JUDr. Jakub Tázler, Mgr. Jana Pošvecová

Přejít nahoru