fbpx

Etický kodex rodinného podniku České republiky

Preambule
Tento etický kodex je závazný pro rodinné podniky, tzn. rodinné obchodní korporace nebo rodinné
živnosti, které naplňují požadavky definice dle vládního usnesení čj. 299/19 ze dne 13. 5. 2019
„Vymezení rodinného podniku v České republice“ a registrují se prostřednictvím registračního místa
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) v Registru rodinných podniků
České republiky vedeném AMSP ČR (dále též jen „registr“).
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR si klade za cíl spolu s obhajobou a prosazováním
zájmů rodinných podniků přispět k tomu, aby veškerá činnost rodinných podniků byla nejen v souladu
s právem, jehož dodržování chápe jako základní povinnost svou i rodinných podniků, ale také v souladu
s obecně uznávanými etickými zásadami podnikání, zejména s normou „CODES OF CONDUCT“ přijatou
UEAPME – Evropskou asociací řemesel, malých a středních podniků se sídlem v Bruselu.
Cílem etického kodexu rodinných podniků je deklarovat jejich vůli dodržovat tuto normu chování
v jejich denní praxi a vztazích s obchodními partnery a ostatními subjekty vytvářejícími podnikatelské
prostředí, a přispět tak ke kultivaci podnikatelského prostředí a prohlubování transparentnosti
a partnerství.
Rodinné podniky podporují rozvoj rodinného podnikání, a to nejen v rámci rozvoje vlastního rodinného
podniku a nepřetržitým úsilím o zvládnutí systému rodinného podnikání, ale především snahou pomoci
dalším českým a moravským rodinným firmám v jejich rozvoji, motivovat nastupující generace
a podnítit jejich zájem o pochopení specifik a neopakovatelné výjimečnosti rodinného podnikání.
Jedině tak lze zajistit, aby stále rostla role a pozice českých a moravských rodinných firem v ekonomice
České republiky a v globálním měřítku.

Etický kodex rodinného podniku
Firemní hodnoty definované tímto kodexem jsou základem veškerých rozhodnutí a všech aktivit směřujících k trvalému rozvoji rodinného podniku. Tyto hodnoty tvoří nedílnou součást firemní kultury a obchodní strategie rodinného podniku. Firemní kulturu rodinného podniku je nutné pěstovat jako otevřenou, inovativní a orientovanou na dosahování výsledků.
Platnost
Tento etický kodex je platný pro všechny rodinné podniky a jejich zaměstnance bez rozdílu. Snahou rodinných podniků je, aby tyto hodnoty a zásady dodržovali také všichni obchodní partneři. Zásady popsané v tomto dokumentu slouží také k posouzení vhodnosti obchodních partnerů. Rodinný podnik se zavazuje podávat čestné, věcné a aktuální informace o své činnosti v souladu s příslušnými předpisy a neprodleně nahlásit změny, které mají vliv na rodinnou povahu podnikání a neumožňují nadále používat označení rodinný podnik.
Rodinný podnik ve vztahu k zaměstnancům
▪ respektuje své zaměstnance, ctí jejich důstojnost, soukromí a osobní práva a netoleruje diskriminaci;
▪ projevuje úctu ke svým zaměstnancům a veškerým jednáním se snaží poskytovat příklad přístupu k zákonům, normám, zvyklostem a mravním zásadám;
▪ respektuje mezinárodně uznávaná lidská práva a zavazuje se k jejich dodržování;
▪ všichni zaměstnanci mají právo na vytvoření podmínek pro bezpečnou a zdraví neohrožující práci;
▪ vedoucí zaměstnanci rodinného podniku se zavazují k příkladnému dodržování veškerých zásad uvedených v tomto dokumentu a ke kontrole jejich dodržování všemi zaměstnanci;
▪ porušení pravidel uvedených v tomto Etickém kodexu mohou zaměstnanci oznámit vedení firmy anonymně nebo požádat o naprostou důvěrnost. Zaměstnanci, kteří ohlásí domnělé porušení tohoto kodexu, se nemusí obávat žádných důsledků nebo postihů;
▪ zaměstnancům poskytuje vedení zpětnou vazbu a hodnocení jejich výkonů a chování a ctí zásady spravedlivého odměňování vázaného na výsledky práce;
▪ vedle pracovních povinností věnuje rodinný podnik pozornost i zásadám správného chování zaměstnanců, jak k zákazníkům, dodavatelům, tak i k ostatním zaměstnancům a majitelům firmy;
▪ ze zisku firmy se poskytují v rámci možností prostředky na péči o zdraví a spokojenost zaměstnanců – příspěvky na zdravotní péči, na dovolenou, důchodové a zdravotní připojištění;
▪ profesnímu a osobnímu rozvoji zaměstnanců se věnuje systematická péče;
▪ všichni zaměstnanci musí při všech soukromých, externích nebo jiných aktivitách dbát na to, aby se svým jednáním nedostali do konfliktu se zájmy rodinného podniku a aby k takovýmto konfliktům ani nezavdali důvod. Pokud by přesto mělo dojít ke konfliktu zájmů, je dotčená osoba ihned povinna ohlásit tuto situaci svému nadřízenému.
Vztah k obchodním partnerům
Obchodní vztahy mezi rodinným podnikem a jeho obchodními partnery musí být založeny na slušnosti a spolehlivosti a musí být udržovány na úrovni, která zvyšuje pověst rodinného podnikání, což znamená především:
▪ ve všech aktivitách dodržuje rodinný podnik zákony, normy, důsledně plní uzavřené smlouvy a dohody a interní pravidla;
▪ platební morálku považuje za osu obchodních vztahů a základ zdravého podnikatelského prostředí;
▪ zákazníkům poskytuje nejvyšší dosažitelnou kvalitu a osobní péči;
▪ pěstuje dlouhodobé vztahy se svými dodavateli;
▪ ve spolupráci s dodavateli a zákazníky rozvíjí inovace a vývoj svých produktů, služeb, vybavení, marketinku;
▪ distancuje se od jakéhokoli poskytování výhod nebo odměn potenciálním zákazníkům, veřejným orgánům, veřejným zařízením nebo jiným zástupcům takovýchto orgánů, které nejsou v souladu se zákony nebo s dobrými obchodními mravy;

▪ členové rodinného podniku a jeho zaměstnanci nesmí přijímat od třetích osob žádné platby, dary nebo jiné odměny, které by mohly zpochybnit jejich objektivitu při dalším rozhodování.
Společenská odpovědnost
Rodinný podnik:
▪ vede všechny členy a zaměstnance rodinného podniku k projevování osobní společenské zodpovědnosti a k ochraně přírody;
▪ chrání životní prostředí prostřednictvím využíváním takových materiálů a technologických postupů, které v co nejmenší míře poškozují lidské zdraví i životní prostředí;
▪ vyvíjí a nabízí výrobky a služby v požadované jakosti, bezpečnosti a šetrné k životnímu prostředí a zdraví;
▪ provádí politiku plynulého zlepšování všech opatření k ochraně zdraví, bezpečnosti a životního prostředí s cílem dosahovat příznivějších parametrů, než stanoví platné právní normy;
▪ dosahuje prosperity na principech udržitelného rozvoje a podporovat preventivní přístup k ochraně životního prostředí;
▪ poskytuje maximální záruky za kvalitu svých výrobků a služeb;
▪ podle možností se zapojuje do podpory kultury, sportu, zájmových, občanských organizací a spolků;
▪ iniciuje zlepšení života v lokalitách, kde působí;
▪ podporuje a aktivně vystupuje ve věcech vzdělávání a využití volného času dětí a mládeže;
▪ pečuje a vylepšuje zdravé životní prostředí;
▪ svými postoji a chováním v obchodních vztazích vytváří atmosféru důvěry a korektnosti a na jejím základě propaguje v marketinkové komunikaci na trhu rodinné podnikání a značku rodinných podniků ČR.
Vedení rodinného podniku, rodina a péče o rodinné tradice
Vést rodinný podnik znamená zejména:
▪ zacházet spravedlivě se všemi členy rodiny a rodinného podniku, společníky či akcionáři rodinného podniku, včetně minoritních, pěstovat s nimi dobré vztahy a chránit jejich práva;
▪ při řízení rodinného podniku důsledně aplikovat principy otevřenosti, poctivosti a odpovědnosti a Kodex správy a řízení společností založený na principech OECD;
▪ jednat otevřeně a poskytovat veškeré relevantní informace užitečné pro členy a partnery rodinného podniku, včetně finanční situace, výkonnosti, vlastnictví a řízení rodinného podniku;
▪ vést své potomky v úctě k odkazu a práci předků;
▪ zachovávat historii podnikatelského nebo živnostenského rodu;
▪ vytvářet v rodině vědomí o výhodách rodinného podnikání;
▪ vést děti ke spořádanému životu;
▪ investovat do vzdělávání svých dětí;
▪ umožnit členům blízké rodiny naplnit jejich očekávání týkající se zapojení do firmy;
▪ vést rodinný podnik s cílem předat jej dalším generacím, primárně podle projednaného plánu;
▪ nadřadit zájmy rodiny nad podnikání a vlastnictví firmy.

Přejít nahoru